Hvornår et barn skal have sin første mobiltelefon, hvad den skal bruges til, og hvor meget den skal bruges, er der vidt forskellige perspektiver på og er i sidste ende et spørgsmål om holdninger, værdier og principper i den enkelte familie. Uanset hvad gør mobiltelefonen det muligt, hurtigt at komme i kontakt med hinanden, hvorend man befinder sig, hvilket er en god tryghed for de fleste forældre.
Børn bliver i dag født ind i en digital verden, hvor det digitale er en naturlig og uundgåelig del af dagligdagen. Men det er, som så meget andet, vigtigt at finde den rette balancegang og holde fast ved den. Som forælder er det med mobilen og med skærmtid generelt, ligeså vel som med andre ting, vigtigt at være bevidst om den rollemodel man er for sit barn.
Uanset holdning kan man ikke komme udenom, at mobiltelefonen for ældre børn og teenagere såvel som de fleste voksne i dag er et uundværligt og nødvendigt værktøj til at kommunikere med familie og venner, indgå aftaler og vedligeholde sociale relationer i det hele taget.
De fleste mennesker har i dag en smartphone, som ikke blot er en simpel telefon, der kan ringe og måske skrive beskeder, men i mange tilfælde er en fuld erstatning for en computer med uanede muligheder og næsten alt samlet ét sted, og derfor er det naturligt, at mennesker har deres mobiltelefon i hånden mere end nogensinde før.
Når man skal vælge et mobilabonnement til sit barn, er det først og fremmest vigtigt at have fokus på, hvad barnet skal bruge mobilen til. Dette afhænger for det første af alder.
Er det et mindre barn på fx 5-7 år, der kun skal bruge telefonen til, at mor eller far hurtigt kan få fat på barnet og omvendt? Eller er det en teenager, der ringer med sine venner/ veninder, er på sociale medier og streamer løs døgnet rundt?
Derfor er det første, man skal tænke over barnets forbrug og behov. Et mindre barn har som nævnt ofte kun brug for at kunne få fat på mor eller far og omvendt, når barnet fx er ude at lege. Derfor skal barnet have et abonnement med et mindre forbrug med lidt taletid og lidt data. Et større barn har måske brug for meget mere data, men har samtidig adgang til WiFi, ofte både hjemme, i skolen og hos venner/ veninder.
Man skal desuden overveje, hvorvidt barnet skal have en smartphone eller blot skal have en telefon, der kan nogle få nødvendige ting til at starte med. For mindre børn kan et børnevenligt smartwatch være en rigtig god start. For det første har barnet altid telefon-uret på sig, og der er måske større sandsynlighed for, at uret ikke går i stykker eller bliver væk, som der kan være større risiko for ved en almindelig telefon. Desuden er det lettere for børn at håndtere et ur på håndleddet rent størrelsesmæssigt, og det generer ikke på samme måde, som en telefon kan gøre i bukselommen.
Det er dog også vigtigt, at man som forælder bliver varslet og kan kontrollere, når dagen kommer, hvor det pludselig vender og barnets forbrug og behov vokser. Dette kan være ret individuelt, og man kan derfor ikke sige noget om en specifik alder for, hvornår det sker. Man kan altid følge med i barnets forbrug ved at logge ind på mobilselskabets hjemmeside eller i deres app (hvis de har sådan en) og eventuelt have én enkelt konto til alle familiens abonnementer, afhængig hvad det enkelte mobilselskab tilbyder. Hos de fleste mobilselskaber findes desuden forskellige muligheder for forældrekontrol og sikring. Man har også mulighed for at lave forskellige sikringsindstillinger, afhængig af, om man har en Android-endhed eller en Apple-enhed. Alt dette for at forhindre ubehagelige eller uforudsete overraskelser.
Mht. taletid er ofte smart at familien har samme mobilselskab, da der tit er fri tale, hvis man har samme mobilselskab og ringer til hinanden.